Ett besök som fick mig att tänka.

Efter långledigt så började skolan idag, fast på en annan. Vi besökte nämligen Cahuala - en betalskola som klassas som en av de finare här i Castro. 

Måste erkänna att jag hade längtat att få komma dit för att lära känna ännu mer folk och det var precis vad jag gjorde. Eleverna var jättetrevliga, roliga och tog hand om oss alla. På en av lektionerna lyckades vi pricka in så att jag fick ha min värdpappa som lärare men det gick utmärkt. Vi var uppdelade i två klasser, jag, Hugo, Isak och Olof i en och i den klassen hade dom en utbytesstudent från Schweiz. I den andra var dom resterande, alltså Alex, Agnes, Linnea och Henrik och även där hade dom en utbytesstudent från Danmark. Dock pratade han väldigt svår danska, så det var svårt att förstå honom och han förstod inte alls oss. 

Vi hade vanliga lektioner, ungefär som på Coloane att antingen satt man och pratade hela lektionen eller så satt man och gjorde ingenting när de var tvungna att arbeta! Efter lunchen, som man äter där tillskillnad från vår skola, så skulle vi in till sista årets lektion som bestod av mat. Haha! De hade jobbat med olika länder och nu var det dags för redovisning med olika maträtter som var specifikt för det landet. Så vi fick höra deras presentationer och sedan gå och smaka på allt! 

Klockan fyra var dagen över och alla förutom Linnea, Agnes och Henrik gick hem till Alex för att se Sverige-Portugal som inte gick så bra.. Stannade hos Alex till klockan nio och sedan gick jag hem för att äta once. Nu ligger jag och kollar en film och skriver lite dagbok. Jag är ganska bra på det där med multitasking!

Dagen har med andra ord varit jättebra och jag är glad över att ha fått lära känna mer folk även om det hade varit roligare om vi hade fått gjort detta i början så att man hade haft tid till att umgås med alla. Många har dessutom påpekat att det här var en bra vistelse för oss för att nu har vi fått sett skillnaderna på samhället. Med andra ord, eller rent ut sagt, tycker folk att vi går på den sämsta skolan och med elever som har det sämst ställt. Ursäkta uttrycket, men det är bullshit. Jag tycker lika mycket om vännerna på Coloane som på Cahuala just för att jag anser inte att pengarna gör någon skillnad. För mig spelar det ingen roll om dom har mindre eller bättre ställt så länge de är snälla och det tycker jag verkligen att de är. Sen att skolan är sämre, ja så kanske det är, men jag är inte alls missnöjd över att gå där och om det nu är "en av de sämre skolorna" så är det väl bra att vi får uppleva det med om man ska tänka på hur bortskämda vi är i Sverige? Vad är det som säger att vi är för bra för att gå på Coloane? Jag förstår att pengarna avgör vilken skola man kan gå på, men det har väl ändå inte att göra med vad man är för person? Och skulle skolan här borta vara till för alla oavsett vad man har för förutsättningar så skulle det ju inte bli grupperat, då hade det inte funnits finare eller sämre skolor, för då hade alla varit blandade med varandra! Detta är något jag har tänkt på hela dagen då det är tre vuxna som påpekat detta och jag anser bara att det är så fel som det bara kan bli. Och nu har jag fått avreagera mig så godnatt, imorgon ska jag upp tidigt för att gå till skolan, min skola Coloane. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback