En Kvart i Rampljuset

Hej!
För er som inte vet vad denna blogg ska handla om kan jag presentera mig/oss. Vi är en Grupp elever på 8 personer från Guteskolan Södra som ska spendera 3 månader i Chile. Tanken med denna blogg är att vi i gruppen ska turas in att skriva om vad som fäörsigår här. Jag (Olof Elffors) ska börja med att skriva den här veckan, sen skriver nästa person i en vecka, sen nästa, osv. Vi kom hit för snart 3 veckor sen men vi tänkte att vi skulle komma in i något av en rutin innan vi började blogga gemensamt. Jag skulle börjat i måndags men det blev lite strul med att starta upp bloggen så jag får göra ett sammandrag av de senaste dagarna, samt lite kort om det som hänt sen vi kom hit för cirka 3 veckor sen.
 
Vi kom till Chile torsdagen den 19 september, spenderade en dag/natt i Santiago för att sen på fredagskvällen ta en buss till ön Chiloe och staden Castro, där vi ska spendera vår tid. Första veckan i Castro bodde vi på ett hotell och lärde känna Castro litegrann, på egen hand för det mesta. Den veckan har varit den hittills bästa veckan utan tvekan, fast det kanske inte säger så mycket ännu men det kommer nog stå sig ett tag till. På söndagen den veckan flyttade vi in i våra värdfamiljer som vi ska bo med. Jag hamnade i jättebra familj tillsammans med min klasskamrat Linnea. Jag ville från början egentligen bo själv, och hade möjligheten att byta för att bo utan svensk kompis, men när det blev dags att bestämma mig, insåg jag att jag trivdes så bra så jag bodde kvar.
 
Veckan därpå började vi i skolan som vi ska gå på. Det har varit lite av en upplevelse då vi fösta dagen i skolan fikade med rektorerna inför lokal-tv(!) Sen ville alla hälsa på en, ta kort på en och fråga om både det ena och det andra. Det är väl kul på ett sätt men det blir även lite jobbigt i längden, särskilt när man får oändligt med vänförfrågningar på Facebook från både folk man knappt hälsat på. Nu är vi i alla fall inne på andra veckan i skolan och familjerna och man börjar känna tillstymmelsen av en rutin. Ens kvart i rampljuset har börjat ticka neråt. 
 
Igår, måndag,denna vecka kom det en kille till vår Sverige-lektion, som vi har varje eftermiddag 15:00 - 17:00 och ville göra en, i brist på bättre ord, "Reality Show" om oss för lokal-tv (vet inte hur pass stor den är). Det känns lite sådär, faktiskt, men det är säkert rätt lugnt då han, som jag fattade det, bara skulle hänga med och filma lite av det vi gör, och hade gjort även om inte han var där. På gott och ont, kanske det vitaliserar kvarten i rampljuset. Det som dock oroar mig mest för tillfället är vår muntliga presentation vi ska ha om Sverige, på spanska, inför skolan (vet inte exakt hur många som ska se, men det är i vilket fall läskigt) imorgon, onsdag. För er som inte vet är det här med muntlig presentation inte min grej, om man säger så.
 
Det som hänt idag är att jag och Isak testade på att spela Volleyboll med en träningsgrupp som hålls varje tisdag och torsdags-kväll. Det var lite nervöst innan då vi enbart ville spela för kul och ingen av oss är direkt bra på det, och vi visste inte hur pass seriös träningen skulle vara. Det gick i alla fall hur bra som helst och alla var trevliga och sociala, och inte alltför seriösa. Det gick som vi hoppats ungefär :) 
 
Det var nog allt för idag, men jag ska fortsätta skriva varje dag den här veckan. Tror inte att de kommande inläggen kommer bli lika långa eftersom jag den här gången har gått igenom cirka 3 veckor och nästa gång har jag endast en dag att skriva om. 
Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback